Sağlık

Kan şekerinin aşırı yükselmesi

Vücuttaki kan şekerinin aşırı derecede yüksek olmasına tıp dilinde hiperglisemi denir. Her yaştaki diyabet hastasında hiperglisemi görülebilir. 

Hiperglisemi nedenleri ?

• Fazla yemek yemeniz,
• Hareketsizlik, her zaman yapılan egzersizin yapılmaması,
• Eksik dozda; oral antidiyabetik ilaç almak ve insülinin yeterli miktarda yapılmaması,
• Enfeksiyonlu bir hastalık geçirmeniz,
• Stresli bir dönemde olmanız,
• Uygulanan tedavinin yetersiz olması,
• Kan şekerini yükselten ilaçları kullanmak ( kortizon vb.), hiperglisemiye neden olabilir.

Hiperglisemik komanın iki tipi vardır:

1. Eğitim
2. Diyabetik ketoasidoz koması (DKA)

Ketoasidoz koması (DKA)

Daha çok insüline bağımlı diyabet hastalarında (Tip 1) gelişir. Burada en önemli faktör insülin eksikliğidir. İnsülin eksikliğinde glikoz hücre içine giremez ve enerji kaynağı olarak kullanılamaz. Vücut bu durumda yağlara yönelir. Yağların yanmasıyla ortaya keton denilen atıklar çıkar. Keton cisimleri kanda artar ve idrara geçer, idrarda aseton çıkar. Kan şekerinin artışı, kanda ve idrarda keton cisimlerinin artışıyla hastanın şuuru giderek bulanır ve tedavi edilmezse koma tablosu gelişir.

Kan şekerinin aşırı yükselmesi (hiperglisemi) belirtilerine benzer.

Belirtileri:

• Çok su içme,
• Sık aralıklarla idrara çıkma,
• Kilo kaybı,
• Mide bulantısı ve kusma ,
• Halsizlik, uyku hali ,
• Nefeste aseton kokusu (çürük elma kokusunu andırır),
• Hızlı soluk alıp verme, vb. belirtiler varsa
• İdrarınızda Keton çıkarsa hemen doktorunuzu arayın!….

Ketoasidoz nasıl tedavi edilir?

Kan şekeriniz 240´ın üzerindeyse ve test sonucu idrarınızda keton çıktıysa hemen doktorunuzu arayınız ve bir sağlık kurumuna başvurunuz. Bu, kendi kendinizi tedavi etmeniz gereken bir durum değildir.

Yazar hakkında

Alkan Kaya

Yorumla

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.