Sağlık

Kalp sağlığı için altın öneriler

Bilimsel çalışmalar, belirli şartların ve yaşama biçimlerinin kalp krizi tehlikesini artırdığını, bu şartlar değiştirilirse kalp krizlerinin de azaltılıp önlenebileceğini ortaya koyuyor.

Buna göre, sigara içenlerin kalp krizi geçirme riski, sigara içmeyenlere oranla önemli ölçüde fazla. Yüksek tansiyon tedavi edilmezse, kalp krizi, felç ve böbrek yetersizliği (üremi) gibi öldürücü hastalıkların gelişme tehlikesi çok yüksek. Yemeklerle alınan katı yağlar ve kolesterol, damar sertliği ve buna bağlı hastalıkların gelişmesinde büyük rol oynuyor.

Diyabet de denilen şeker hastalığı, kalp hastalığı ve diğer damar bozuklukları tehlikesini önemli ölçüde artırıyor. Yürüme, koşma, bisiklete binme ve yüzme gibi beden faaliyetlerini düzenli şekilde yapanlarda kalp krizi oranları ise sakin ve hareketsiz bir günlük hayat sürdürenlere oranla daha seyrek görülüyor.

Doğum kontrol haplarını kullanan kadınlarda kalp krizi ihtimalinin bir ölçüde arttığı da biliniyor. Türk Kalp Vakfı’ndan verilen bilgilere göre, sigara içmeyenlerde kalp krizine rastlanması ihtimali, sigara içenlere oranla önemli ölçüde az. Sigara içmiş olup da bırakanlarda da kalp krizi ihtimali gittikçe azalarak, zamanla hiç sigara içmemiş olanların durumuna yaklaşıyor.

Yüksek tansiyon

Uzmanlar, yüksek tansiyon fark edilmez ve gereği gibi tedavi edilmezse, kalp krizi, felç ve böbrek yetersizliği (üremi) gibi öldürücü hastalıkların gelişmesi tehlikesinin çok yüksek olduğunu bildiriyor. Yüksek tansiyonu normale düşürmek ve normal düzeyde devamını sağlamanın mümkün olduğunu ifade eden uzmanlar, bunun için yemekler ve içeceklerle alınan sodyum miktarını azaltmak gerektiğini belirtiyor.

Uzmanlar, en çok sodyum içeren maddenin sofra tuzu olduğunu hatırlatarak, “Yüksek tansiyonu olan bir kimse ilaçla tedavi görüyor olsa bile, aldığı tuz miktarını azaltmalı, mutat olarak aldığı miktarın en çok üçte birine indirmelidir. Sodyum içeren sodalardan ve karbonat kullanımından vazgeçmelidir. Kilo fazlası varsa, kendisi için normal olan ağırlığa düşmeli ve streslerden olabildiğince kaçınmalıdır” diyor.

Katı yağlar

Damar sertliği ve buna bağlı hastalıkların gelişmesinde, yemeklerle alınan katı yağların (doymuş yağların) ve yağsı bir madde olan kolesterolün rolünün çok büyük olduğunu da vurgulayan uzmanlar, tereyağının, katı yağlara iyi bir örnek olduğunu kaydediyor. Uzmanlar, kırmızı et denilen koyun, kuzu ve sığır etlerinin katı yağlar içerdiğini, tavuk etinin derisi ve beyaz olmayan bölümlerinin de katı yağdan zengin olduğunun altını çiziyor.

Sütte ve sütten yapılan yiyeceklerde değişen miktarda katı yağ bulunduğuna dikkat çeken uzmanlar, ‘Yumurta sarısı, beyin, böbrekler, karaciğer’ gibi bazı yiyeceklerin de çok miktarda kolesterol içerdiklerini hatırlatıyor. Uzmanlar, bu yiyeceklerin, kandaki kolesterol miktarlarının artmasına yol açtığını belirterek, yüksek kolesterolün ise damar sertliği ve kalp krizi riskini artıran önemli etkenlerden biri olduğunu bildiriyor.

Katı yağlar yerine doymamış (sıvı) yağların kullanılması ve kolesterol içerdiği bilinen yiyeceklerden kaçınılmasının, kan kolesterolünü belirli ölçüde düşürmeye devam ettiğini kaydeden uzmanlar, “Tavuk etinin beyazına ve doymamış yağlar içerdiği bilinen balık etine yemeklerinizde daha çok yer veriniz. Kuzu ve koyun eti yerine, yağsız dana etini tercih ediniz. Yemeklerinizi pişirirken, sıcak olarak yenilenler de dahil, sıvı yağları kullanınız. Günlük yağ kullanımınızın yarısı zeytinyağı, yarısı da ayçiçeği veya mısırözü yağı gibi çok doymamış yağlardan oluşmalıdır” önerisinde bulunuyor.

Yazar hakkında

Alkan Kaya

Yorumla

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.