Sağlık Sigara | Zararları ve Bırakma Yöntemleri

Sigarayı bıraktıktan sonra kilo alırmıyım?

Sigarayı bıraktıktan sonra kilo alırmıyım?

Sigara tiryakilerinin sıklıkla başvurduğu mazeretlerin başında kilo sorunu vardır; Sigarayı bırakmak istiyorum ancak kilo almaktan çekiniyorum, birkaç yıl önce sigarayı bıraktım fakat kısa sürede 5 kilo aldım ve daha fazla almamak için sigaraya başladım gibi çeşitli mazeretler sunarlar. Fakat hepimiz çok iyi biliyoruz ki bunlar sadece mazerettir. İdeal kilomuzu dengede tutan sigara değildir ve kilo almadan sigarayı bırakmak sanıldığı kadar zor değildir.

Sigarayı bıraktıktan sonra neden kilo alır?

1. Sigarayı bırakan kişi daha çok besin tüketir.

–Nikotin, insan vücudunda çeşitli değişiklere neden olduğu gibi aynı zamanda yeme isteğini ve iştahı da azaltan bir maddedir. Sigarayı bırakan kişilerde belirli bir iştah artışı meydana gelir.

–Sigarayı bırakan kişilerde tat alma duyusu çok daha iyi seviyeye geleceği için, besinlerden çok daha fazla lezzet alamaya başlar ve buna bağlı olarak daha fazla yeme isteği oluşur. Bundan dolayı sigarayı bırakanlarda fazla besin tüketimine bağlı olarak kilo alma durumu söz konusu olabilir.

–Sigarayı bırakan kişiler ağızlarında hissettikleri boşluğu kapatmak amacıyla abur cubur diye tabir ettiğimiz çeşitli besinlere yönelmektedir. Bu besinler kalori bakımından da oldukça zengin olduğu için kilo alma durumu meydana gelebilmektedir.

2. Metabolizma hızında bir miktar azalma söz konusu olabilmektedir.

–Metabolizma üzerinde nikotinin az da olsa hızlandırıcı bir etkisi vardır. Sigarayı bırakmış olan bir kişinin metabolizmasında bu sebepten dolayı bir yavaşlama meydana gelmektedir. Bu durum kişinin normalde aldığı kaloriden daha azını tüketmesine neden olduğundan dolayı kilo almaya sebep olabilmektedir.

3. Kan şekeri dengesizlikleri fazla kalori alımına sebep olabilir.

–Sigarayı bırakan kişiler üzerinde yapılan çeşitli araştırmalar sonucunda, bazı kişilerin kan şekerinde dalgalanmalar görülmüştür. Bundan dolayı sigarayı bırakmış bazı kişilerde tatlı krizleri oluşabilmekte ve kişiler yüksek kalorili besinler tüketebilmektedir. Bunun neticesinde kalori bakımından aşırı zengin olan tatlılar nedeniyle kişiler kilo alabilmektedir.

Sigarayı bırakan kişiler özellikle ilk aylarda bu etkenlerden büyük ölçüde etkilenmektedir. Kilo almadan sigara bırakma sürecinin özellikle ilk aylarını atlatabilmeniz açısından bazı çözümler üretilmiştir. Şimdi bunlardan biraz bahsetmeye çalışalım.

Sigarayı bıraktıktan sonra kilo almamak için uygulanabilecek tavsiyeler:

1. Sigarayı bırakan kişinin besin tüketimlerini sınırlamak için:

–Öğünlerde sizi tok tutacak besinleri tercih edin.

Midede kalma süresi uzun olan posa daha uzun tokluk hissi sağlamaktadır. Ayrıca kan şekerini dengeleme açısından da posa oldukça faydalıdır. Kan şekeri dengede tutulduğu sürece ani acıkma hissi de oluşmaz. Bu nedenle sigara bırakma sürecinde posa ağırlıklı yiyecekleri tercih etmek oldukça faydalıdır. Örnek olarak, beyaz ekmek yerine tam buğday veya çavdar ekmeği tercih edebilirsiniz. Ayrıca öğünlerde kuru baklagil ve salata tüketmeye özen gösterilmelidir. Makarna ve pilav yerine daha çok sebze yemekleri tüketmeye özen gösterilmelidir. Eğer mutlaka makarna veya pilav tüketilecekse de porsiyonlar küçük tutulmalıdır. Bunları uygulamaktaki amaç zayıflamak değil ideal kilonuzu korumaktır. Her zamankinden daha az olmak şartıyla besinlerde yağda kullanabilirsiniz. Eğer kendinize bir plan hazırlar ve yediklerinize dikkat ederseniz aşırı bir kilo artışı olmayacaktır. Bu konuda zorlanacağınızı düşünüyorsanız ve imkânınız varsa bir beslenme uzmanından yardım alabilirsiniz.

–Atıştırmalıklarınızı düzenleyin.

Kalori ve yağ oranı aşırı yüksek olan kuruyemiş, cips gibi atıştırmalıklar yerine salatalık ve meyve gibi besinleri tercih etmek oldukça faydalı olur. Ayrıca cips ya da çerez yerine az yağ kullanarak mısır patlatabilirisiniz. Patlamış mısır hem çok az kalorili hem de çok daha lezzetlidir

2. Metabolizma hızındaki düşüşü dengelemek:

–Egzersiz yapın ve beslenmenizi düzenleyin

Sigarayı bıraktıktan sonra nikotin eksikliği sebebiyle metabolizma bir miktar yavaşlayacaktır. Bu durumu düzenli olarak yapacağınız egzersizler sayesinde kolayca dengeleyebilirsiniz. Düzenli olarak yürüyüş yapmanız metabolizmanın hızlanmasına oldukça etkili olabilir.

–Sık beslenin ve bol su tüketmeye özen gösterin.

Ezersizin yanında yeterli su tüketimi ve sık beslenmek metabolizmanın hızlı çalışması için etkisi olan faktörlerdir. Ayrıca bol su tüketimi nikotinin vücuttan hızlı bir şekilde atılmasında çok önemli rol oynar. Sigara bırakma sürecinde 3 ana öğünün yanına en az 3 ara öğün eklenmelidir.

3. Kan şekerinde yaşanan dengesizlikler için :

–Şeker ihtiyacınızı karşılamak için tercih ettiğiniz besine dikkat edin.

Canınız tatlı yemek istediğinde meyve tüketebilirsiniz. Ayrıca limitli olmak şartıyla dondurma da tüketebilirsiniz. Dondurma tatlılar arasında en masum olanların başında yer almaktadır. Özellikle kalori ve yağ oranı çok yüksek olan şerbetli tatlılardan uzak durmak gereklidir.

Ara öğünler yapmayı ihmal etmeyin.

Ara öğünleri aksatmamaya özen gösterirseniz kan şekerinizi dengede tutmayı başarabilirsiniz. Böylece ani acıkmalar ve tatlı krizlerinden de kurtulmuş olursunuz.

Yeterli posa alımı sağlanmalıdır.

Posanın kan şekerini dengelediğini belirtmiştik. Gün içindeki öğünlerde posa bakımından zengin yiyecekleri yeteri kadar almaya özen göstermeniz kan şekerini dengelemek açısından önemlidir.

Glisemik indeksi yüksek besinlerden mümkün olduğunca kaçınılmalıdır.

Glisemik indeksi yüksek olan yiyecekler kan şekerinin dengesini olumsuz etkilemektedir. Bu nedenle bu besinlerden mümkün olduğunca uzak durmanız gerekir. Bunların başlıcaları; beyaz pirinç, şeker, makarna, üzüm, kuru meyveler, muz, incir, havuç ve patatestir.

–Yumurtanın etkilerinden faydalanılabilir.

Uzmanlar tarafından yapılan pek çok araştırmaya göre, sabah kahvaltısında yenilen yumurtanın kan şekeri dengesini olumlu etkilediği görülmüştür. Yumurta ile ilgili bir sağlık sorunu olmayan kişilerin sigara bırakma sürecinde her sabah bir yumurta yemeleri oldukça faydalı olur.

Yazar hakkında

Alkan Kaya

Yorumla

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.