Fitness & Diyet Sağlık

Düz Karın Diyeti | Cynthia Sass | Sassy Diyeti

Düz karın diyeti olarak anılan Cynthia Sass tarafından oluşturulmuş sassy diyeti 🙂 bende göbek sorunundan çok çeken biri olarak spor ve düzenli beslenme yanısıra kullanmaya başladm bakalım ne olacak 🙂

Düz Karın Diyeti: Nedir?

“Belirli yiyecekleri yiyin ve karın yağlarınızdan sonsuza dek kurtulun.” İlk bakışta bu söz kulağa gerçek olamayacak kadar güzel gibi geliyor. Fakat “Düz karın diyeti”  isimli kitap, bir ay içinde düz bir karına sahip olmayı ve yedi kiloya kadar kilo kaybına ulaşmayı vaat ediyor. Kitap kapağında, ‘Düz bir karın besin ve hareketle ilgilidir. Bunun dışında en ufak bir zorluk gerekmez’ cümlesi yer almaktadır.

Prevention adlı sağlık kuruluşunda editörlük görevini sürdüren Liz Vaccariello ve aynı kuruluşta beslenme direktörlüğü görevi yürüten Profesör Doktor Cynthia Sass tarafından yazılmış olan bu kitap, bel çevrelerinde 3-5 cm veya daha fazla oranlarda incelme hedefleyen milyonlarca kişiye hitap etmektedir.

Sonuç olarak, kim daha düzgün bir karna sahip olmak istemez?

Düz Karın Diyeti Planı temel olarak, meyve, sebze, tam tahıllar, fındık, fasulye, tohumlar, yağsız proteinler ve ayda bir kere çok az miktarda kırmızı et tüketimi dahil olmak üzere,  sağlığa yararlı arıtılmamış besinlerin tüketimini tavsiye eden 1600 kalorili bir Akdeniz diyetidir.

Yazarlara göre, Düz Karın Diyeti’nin karın yağlarını parça parça eriten gizli bileşeni, her yemekte alınması tavsiye edilen tekli doymamış yağların olumlu etkisidir. Tekli doymamış yağlar zeytin, avokado, fındık, tohumlar, bitter çikolata, soya fasulyesi, keten, zeytin ve ayçiçeği yağlarında bulunur.

Kitabın yazarlarından olan Doktor Sass diyet planı içeriğini özetle “Araştırma sonuçları doymamış tekli yağların sağlığa faydaları olduğunu ve karın yağını hedef aldıklarını göstermektedir. Bu yağlar aynı zamanda tokluğu kontrol altında tutmaya yardımcı olurlar. Bu sayede yemeklere ve atıştırmalık öğünlere bir parça tekli doymamış yağ içeren gıda ekleyerek plana sadık kalmak ve karın yağlarınızdan kurtulmak daha kolaydır.” şeklinde açıklıyor.

Diyeti uygulayan kişiler 28 günlük diyet planına başlamadan önce hızlı bir adaptasyon için, daha sağlıklı bir yeme planı oluşturmak ve şişkinliği azaltmak üzere planlanmış, dört gün boyunca 1200 ila 1400 kalorilik tüketim içeren bir beslenme düzeni uygularlar. Hızlı başlangıç dönemi boyunca diyetçiler, günlük iki litrelik  ‘sassy suyu’, yani şifalı otlar, turunçgiller ve salatalıktan oluşan bir baharat karışımı içerler. Doktor Sass diyet planını 11 gönüllü üzerinde test ettiklerini ve bu kişilerin “Sassy suyunun” kabızlık ve şişkinliklerinin azalmasına, daha iyi hissetmelerine ve miskinlik hissinden kurtulmalarına yardımcı olduğunu söylediklerini belirtiyor.

Kitap içerisinde tescilli diyetçi Doktor Sass’ın güvenilir notlarının yanı sıra, profesyonel tıp uzman olmayan gazeteci Vaccariello tarafından verilen ve kulağa kız arkadaş tavsiyesi gibi gelen pek çok öneri bulunmaktadır. 11 üyeli test grubunda elde edilen başarı öyküleri kitap boyunca parçalar halinde aralara serpiştirilmiştir.

Plan içinde egzersiz yapılması isteğe bağlıdır, fakat teşvik edilmektedir. Bir bölüm tamamıyla, egzersiz diyagramları, yürüyüş programları ve 28 günlük egzersiz programı içeren düz karın antrenmanlarına ayrılmıştır.

Düz Karın Diyeti: Neler Yiyebilirsiniz?

İster vejetaryen ya da et yiyor olun, ister besin alerjiniz ya da laktoza karşı alerjiniz olsun, bu plan kişisel beslenme ihtiyaçlarınızı karşılamak üzere uyarlanabilir. Plan gün içinde her 4 saatte bir 400 kalorilik dört öğün tüketilmesini talep eder ve her öğün tekli doymamış yağlar bulunan bir besinin tüketimini içerir.

Diyetçiler kalorileri saymazlar. Bunun yerine kitapta yer alan listeden, birbirinin yerine konulabilen 28 adet sabah kahvaltısı, öğle yemeği,  akşam yemeği ve atıştırma paketi seçeneklerinden bir tanesini seçerler. Kalori bilgileri ve porsiyon oranları içeren besin listeleri, en fazla ihtiyaç duyduğunuz zamanlarda kullanabileceğiniz hafif ara öğünler oluşturmanız konusunda esneklik sağlar. Kitap kalorilerin, proteinlerin, karbonhidratların, bütün yağların, doymuş yağların, kolesterolün, sodyum ve liflerin besin analiziyle birlikte dahil edildiği seksen adet tarif içerir.

 

Örnek  “Şişkinlik Giderme” Menüsü

Sabah Kahvaltısı:  Bir bardak pirinç gevreği,  Bir bardak kaymağı alınmış süt, yarım bardak ananas, çeyrek bardak ay çekirdeği.

Öğle yemeği: 90 gram kalın dilim beyaz ton balığı, Bir bardak havuç, bir dilim diyet beyaz peynir.

Akşam yemeği: 90 gram tavuk göğüs eti, bir çay kaşığı zeytinyağında pişirilmiş bir bardak dolusu mantar, yarım bardak kahverengi kabuklu pirinç pilavı.

Ara öğün: Ananas karışımı ( 1 bardak kaymağı alınmış süt, bir ananas ve 1 çorba kaşığı keten tohumu)

İki litre sassy suyu

 

Örnek “Düz Karın” Menüsü

Kahvaltı: Elma, badem, yulaf unu.

Öğle yemeği: Tam tahıllı sandviç ekmeği üzerine salam, marul, domates ve peynirli sandviç. Bir bardak çeri domatesi.

Akşam yemeği: İki çorba kaşığı dolusu bademle birlikte, 90 gram ızgara somon balığı filetosu, bir buçuk bardak taze fasulye.

Ara öğün: İki çorba kaşığı dolusu çam fıstığı ve bir bardak dolusu kırmızıbiber dilimi ile karıştırılmış çeyrek bardak nohut püresi.

Diyet safhası süresince öğünlerin ve ara öğünlerin enerji değerleri dört yüz kaloride kontrollü tutulur fakat diğer gıdalar çeşitlilik gösterebilir. Doktor Sass, eğer daha yağlı menü içerikleri seçerseniz, kalorileri yüzde kırka varan ölçülerde yağlardan temin edebileceğinizi söylüyor ve bu miktarın Ulusal Sağlık Enstitüleri tarafından önerilen %20 ila %35 oranındaki kalori seviyesini aştığını belirtiyor.

Web sitesinde, katılımcıların ara öğünleri düzenleyerek aldıkları kalori seviyelerini, 1200 kalori seviyesinden 2000 kalori seviyelerine kadar değiştirebilecekleri belirtiliyor. Diyeti uygulayan kişiler aynı zamanda yazarlara e-posta kullanarak soru ve görüşlerini yollayabiliyorlar.

Düz Karın Diyeti: Nasıl Çalışır?

Düz Karın Diyetinin mantıksal düşüncesi şudur: Eğer siz günlük kalorileri tüketiminizi 1600 kaloriye kadar azaltırsanız, her öğüne tekli doymamış yağ içeren bir besin eklerseniz, her dört saatte bir öğün yerseniz ve düzenli egzersiz yaparsanız ( gerçi bu seçenek isteğe bağlıdır), kilolarınızdan ve göbek yağınızdan kaybedeceksiniz.

Düz karın diyeti uyguladığınızda büyük bir olasılıkla göbek yağı kaybedeceksiniz. Fakat bu tekli doymamış yağ içeren besinlerin tüketiminden kaynaklanmayacaktır. Mayo Klinik obezite araştırmacısı ve endokrinoloji uzmanı, Doktor Michael Jensen, hangi kilo verme programını uyguluyor olursanız olun, kilo kaybetmeye başladığınızda verdiğiniz kiloları büyük ihtimalle vücudunuzun orta bölümünden kaybedeceğinizi söylüyor. Bu plan program, 32 günün ardından devam ettirilebilecek tümüyle sağlıklı beslenme, kilo kontrolü, stres kontrolü ve egzersizden oluşan baştanbaşa sağlıklı ve düzenli bir yaşam tarzı vaat etmektedir. Ek destek, menü planları, alışveriş listeleri, motivasyon desteği ya da besin alımı izleme seçenekleri için flatbelly.com’a  üye olabilirsiniz. Öğünleri atlayan veya kahvaltı yapmayan kişiler için, diyetin yapısı kötü alışkanlıkları iyi yönde değiştirmeye yardımcı olabilir.

Düz Karın Diyeti: Uzmanlar Ne Diyor?

Doktor Jensen, karın bölgesindeki yağlanmanın sağlığımız açısından ne kadar önemli olduğunu ve diyet hakkındaki görüşlerini şu şekilde belirtiyor; “Diyet programlarını ve karın yağlarını konu alan bilimsel araştırma ve taramalarda elde edilen sonuçlar, karın bölgesinde oluşan yağlanmanın kardiyovasküler ve diğer hastalıklara yakalanma riskini kalça ve uyluklarınızdaki fazlalıklara oranla daha fazla etkilediğini göstermektedir. Fakat karın yağını hedefleyen diyetler üzerinde yapılan araştırmalar yetersizdir ve tekli doymuş yağlar bu fazlalıklardan kurtulmamızı sağlayan sihirli bir çözüm değildir.”

Jensen “Kilo kaybıyla ilişkili pek çok değişken vardır ve bu yüzden karın yağını özel bir besin veya diyet planıyla birleştirmek için henüz çok erkendir’ şeklinde ekliyor.

Aynı şekilde Profesör Christine Rosenbloom, kitaptaki tavsiyelerin bazılarını söyle sorguluyor. “Stresle ilgili olarak, sakız çiğnemeyi, iri çiğ yiyecekler tüketmeyi, gazlı içecekleri içmeyi, alkol, kahve, çay ve asitli meyve suları kullanımını öneren, hızlı başlangıç planının arkasındaki destek yalnızca görüşten ibarettir ve bilimsel araştırmaya dayanmamaktadır. Uykusuzluğun, stresin veya tekli doymamış yağların eksikliğinin karın bölgesindeki yağlanmada azalmayla ilişkili olduğuna dair yeterli bilimsel kanıt yoktur.”

Profesör Rosenbloom diyete zengin yağların eklenmesinden yana, çünkü bu yağların diyet yapmayı daha kolay hale getireceğine ve yağda çözünen vitaminler gibi önemli besinlerin aktarılmasına yardımcı olacağını savunuyor. Fakat diyetçileri yüksek kalorili yağları tükettikleri oran konusunda dikkatli olmaları konusunda şu şekilde uyarıyor. “Fındık ve benzeri gıdaları gereğinden fazla tüketmek çok kolay olduğu için porsiyonlarınızı dikkatle gözleyin. Eğer dikkatli olmazsanız bu tür gıdalar sizin kilo vermenize yardım edeceği yerde kilo almanıza sebep olacaktır.”

Profesör Rosenbloom “32 günde yedi kilo vermek, muhtemelen diyetçilerin arzuladığı yağ kaybının değil,  büyük miktarlarda su kaybetmenin sonucudur. Yarım kg yağ 3500 kaloriye eşittir.  Bu yüzden 32 günde yedi kilo gerçek yağ kaybetmek için günde 1640 kalori yakmaya ihtiyacınız vardır ve bu da mümkün değildir’ diyor. Onun görüşüne göre hızla kilo vermek ancak, diyet uygulayanların gerçek kilo kaybının daha yavaş olduğunu ve tavsiye edilen güvenli kilo kaybı oranının haftada yarım ila bir kilo olacağını kabul etmesiyle gerçek bir motivasyon aracı olabilir. Rosenbloom ek olarak, araştırmanın karın yağlarından kurtulmak için sporu arttırmak fikrini desteklemediğini belirtiyor.

Rosenbloom, “Karın yağlarınızı kontrol altında tutmak için, GED sözcüğünü hatırlayın: Kas  kütlesini korumak için Güçeğitimi, yağ yakmak için aerobik olarak  Egzersiz,  ve sağlıklı, kalori kontrollü olan, kalbe  yararlı yağları içine alan bir Diyetprogramı.” diyor.

Düz Karın Diyeti: Tartışma Konusu.

Düz Karın Diyeti Planı uygulayarak kilo verebilirsiniz. Fakat tekli doymuş yağların karın yağını erimek için yeterli, karın düzleştirici sihirli besinlere sahip olduğu düşüncesine aldanmayın.

Bu plan, kalori kontrollü, güvenli ve etkili şekilde kilo kaybetmenize yardımcı olabilen Akdeniz tarzı bir diyet planıdır. Akdeniz diyetinin kalbiniz ve tüm sağlığınız için yararlı olan besleyici ve sağlıklı sebze temelli bir diyet planı olduğu kanıtlanmıştır.

Karın yağı da dahil olmak üzere vücut yağınızı eritmenizin yolu, bu diyet gibi iyi dengelenmiş bir planla veya diğer başka sağlıklı, kalori kontrollü yeme planlarıyla kilo vermektir.

Yazar hakkında

Alkan Kaya

Yorumla

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.